R.I.N.D.U kembali lagi
sentimental perasaan hari ini...terus buat poll di sebelah kanan blog ini (kemain promote...hehee).. my BFFs ade s sebab de 4 org....=p ape lah cerita mereka2 ini sekarang agaknye ye.......meh try update setakat yang diketahui

1. Dara 1 : Zira : tengah bertungkus lumus siapkn phd + join marathon sana sini (healthy lifestyle)


2. dara 2 : Lina : busy dengan kerjaya cikgu nye....kawen jgn lupe ye cik lina...hehehe


3. Dara opps 3 : Waina : dah ade anak sorg baby Ilham cutie =)


4. Dara opps 4 : Dilah : mum to be..take care dear


5. Dara opps 5 : Ziela aka me : bertungkus lumus siapkn master...hehehehehee


-daa-
Labels: 1 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Tunjuk Ajarku Sifu 2
sangatla terasa perasan pengantin baru semalam...Y? sebab shopping barang2 dapur semua berdekit-dekit je....utk makan berdua je kan....heheheheeee....siap tak sabar pulak tunggu Mak datang bersama bekalan dapur....eceeeee.....teruskan perasan bersemangat ini ye untuk berada di dapur...chaiyo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1st meal brsama semalam oleh Sifu adalah........ hahaahaa....Megi...kemain nak tunjuk skill masak2 nie....okla sedapppppppppppppppp..........kalu me yg masak confirm la megi + perencah megi + air panas....heheheeheheeee....rindu lak kat skolah...

-daa-

p/s : Sifu sekarang dah jadi James Bond....bkepit ngan Pistol je kejenye...sambil mata melilau mencari si cicak..........heheheheeee....ah,tension tringatkn cicak =(
0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Try & Error
due to unsupported language,me stuck with adsense registration...heheheeheeeee...trus trase nk writing in english =p disebabkn dah try kali pertama trus nk try lg sampai berjaya gitu.....eceee bab2 ni semangat trlebih betui.....weeeeeeeeeeeeeee....sekian.

-daa-
Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Persediaan..
sdh 3 kali ke mundok..2 kali hanya window shopping...hehehehhee.last friday gie lg bwk Mak....aigoooo borong sakan...tp x pe tuk kpenting me jgk...beli brg2 dapur....Mak kemain kate murah2 brg2 sana siap planning nk gie lagi tue....heheheheheeeee....bis la jd 2nd house la mundok tue tuk Mak....smakin lengkap dh dapur d umah me nie...cuma x brasap je lg...kui,kui...kui........lek lu,slow2 ye...en suami sila bsabar...syg kn,kn...kn...

-daa-
Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Untukmu Suami

Pernikahan atau perkahwinan,
Menyingkap tabir rahsia,
Isteri yang kamu nikahi,
Tidaklah semulia Khadijah,
Tidaklah setaqwa Aisyah,
Pun tidak setabah Fatimah,
Justeru, isterimu hanyalah wanita akhir zaman,
Yang punya cita-cita menjadi solehah.

Pernikahan atau perkahwinan,
Mengajar kita kewajipan bersama,
Isteri menjadi tanah, dalam pernikahan atau perkahwinan,
Kamu langit penaungnya,
Isteri ladang ternakan, kamu pemagarnya,
Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya,
Isteri adalah murid, kamu mursyidnya.

Isteri bagaikan anak kecil tempat bermanjanya,
Saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya,
Seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya,
Seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya.

Pernikahan atau perkahwinan,
Menginsafkan kita perlunya iman dan takwa,
Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah S.W.T,
Kerana memiliki isteri yang tidak sehebat mana,
Justeru, kamu akan tersentak daripada alpa,
Kamu bukanlah Rasulullah S.A.W,
Pun bukanlah Saidina Ali R.A.
Kamu suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh.

Amin................


-daa-


p/s : ape la suamiku buat di rumah itu....heheheheheehe

Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Mutiara Kata
"Kamu semua adalah pemimpin dan setiap pemimpin adalah bertanggungjawab terhadap orang-orang yang dipimpin"
Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
The Six Errors Of Man
1. Believing that individual advancement is made by crushing others

2. Worrying about things that cannot be changed or corrected

3. insisting that a thing is impossible because we cannot do it ourselves

4. Refusing to set aside trivial preferances

5. Neglecting development and refinement of the mind and not acquiring the habit of reading and study

6. Attempting to compel others to believe and live as we do

-daa-


p/s : dok membaca jurmal yg x bkaitan ngan tesis,trus quote errors di atas....dan berkata "betul,betul,betul..........." hehehehehee
Labels: 1 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Adab-adab berhadapan dengan Suami

1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangan suka menjawab. Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi kemarahan suami. Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas kedegilan anda sebagai isteri. Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf. Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk. Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan. Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri. Sengaja dihentak-hentakkan kaki meraung sekuat hati meminta simpati dari ibunya.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam).

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya. Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akan gembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadi mangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana meradangkan sikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranya sedangkan isteri tidak menggemarinya.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya, sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi. Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu sugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami, begitu juga dengan kehendak ibu ayah. Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu. Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa. Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan para isteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah. Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda gurau dengan isterinya. Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan di dalam termos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau boleh sediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur, apam ataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.

Akhir kata hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami. Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangan dengan syariat. Di sinilah peranan isteri untuk berdakwah kepada mereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiap tindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnya menjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya.

-daa-

p/s: credit to iluvislam.....celik mata rase baca rencana ini.....tringat lak sepanjang seminggu lbh nie de wat salah tak ngan sifu....huhuhuhuhuhhuu.....

Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Tunjuk ajarku SIFU
me dh de sifu sjak2 dh btukar status ini...hehehehheeeee. 1st class,sifu ajar me cara buat air utk beliau...eh,me reti ye buat air nie...hehehee...lg2 air 3 in 1 je nie....but my sifu de cara trsendiri tuk buat air nie,kena ikot step ye....

1.isi serbuk 3 in 1 dlm cawan
2.masukkn air panas
3.tambahkn susu manis sket ye....


amacam,ok?me follow je sbb sifu dok sebelah memantau...hehe.dolu2 snang je buat air tuk sifu time sifu dtg umah me,gn 3 in 1 juga tp sbb buat bkn dpn mata sifu jd selamat la me..hihihihiiii

-daa-

p/s: debor tunggu 2nd class nie...heheheheheee
Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Precious moments

-daa-
Labels: 0 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Not so wordless =p

walaupon hari ini bukan hari wordless wednesday, tp korg enjoy je la tgk pic nie...speechless...xtau nk tulis pe.heheheehe

-daa-

Labels: 2 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 
Countdown
3 hari lagi

-daa-
Labels: 2 jeRiTan dUniA luaR | | edit post
Reactions: 

Tiap Hari SayanG

Daisypath Friendship tickers
  • Mari Mengira

    Q.U.O.T.E

    - FloaT LikE A ButterFly,Sting Like A Bee -

    Am I Happy......

    PeNjAgA DuNiAkU

    PeNjAgA DuNiAkU

    AmAnaT PeNjAgA DuNiAkU

    Dunia itu INDAH............... =) dan PINJAMAN semata2...........


    Mencuba NasiB.....

    Mencuba NasiB.....
    Mamarifqy contest

    Peace Contest

    Followers